مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سال 2013خود، ایران را در صدر فهرست بهترین کشورهای جهان به لحاظ رقابت‌پذیر بودن هزینه‌های سفر و گردشگری قرار داد.

به گزارش ایسنا در جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد، ایران رتبه اول را از لحاظ رقابت‌پذیر بودن هزینه‌های سفر برای گردشگران به دست آورد.

در این گزارش با موضوع «شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری»، سوئیس در میان 140کشور مورد مطالعه در رتبه نخست قرار گرفته و ایران در حالی در مکان 98دیده می‌شود که نسبت به سال گذشته میلادی که در رتبه 114قرار داشت، 16پله صعود کرده است. براساس این گزارش، در سال 2012سهم صنعت گردشگری ایران از تولید ناخالص داخلی حدود 118میلیون و 695هزار دلار معادل 4/2درصد بوده که پیش‌بینی می‌شود در سال 2022به چهار درصد برسد.

این گزارش نشان می‌دهد، در حال حاضر 475هزار نفر در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط به آن اشتغال دارند که این میزان 2/1درصد از کل نیروی کار فعال در ایران است؛ پیش‌بینی شده که این رقم در سال 2022به 2/3درصد افزایش یابد. در گزارش مجمع جهانی اقتصاد همچنین آمده است: در زمینه مالیات بر بلیت و هزینه‌های فرودگاهی ایران در رتبه دوم کشورهای جهان ایستاده است؛ درحالی‌که از لحاظ پایین بودن قیمت سوخت در جهان در میان 140کشور جهان در رتبه دوم دیده می‌شود. در زمینه زیرساخت حمل‌ونقل هوایی ایران در رتبه 102و در زیرساخت حمل‌ونقل زمینی رتبه 76را کسب کرده است. از سوی دیگر، از لحاظ شاخص ثبات توسعه صنعت گردشگری، ایران رتبه 118جهان و از لحاظ تصادفات جاده‌ای رتبه 132جهان را در اختیار دارد. گزارش مجمع جهانی اقتصاد همچنین نشان می‌دهد، ایران از لحاظ اولویت‌دهی سازمانی به صنعت گردشگری در رتبه 135جهان و از لحاظ میزان تخصیص بودجه دولتی (هزینه‌کرد دولت در بخش گردشگری) در رتبه 82دنیا قرار گرفت. ایران همچنین در زمینه بازاریابی کارآمد برای جذب گردشگر در رتبه 120دیده می‌شود. براساس این گزارش، ایران همچنین از لحاظ کیفیت زیرساخت حمل‌ونقل هوایی در رتبه 129دنیاست، درحالی‌که از لحاظ کیفیت جاده‌ها از میان 140کشور در رتبه 68، کیفیت زیرساخت‌های ریلی رتبه 45و کیفیت زیرساخت حمل‌ونقل دریایی در رتبه 80قرار گرفته است. همچنین از لحاظ تعداد اتاق‌ هتل‌ها نیز ایران در رتبه 110فهرست جهانی دیده می‌شود.

براساس این گزارش، ایران از حیث در اختیار داشتن جاذبه‌های گردشگری فرهنگی - تاریخی در رتبه 9و از لحاظ محوطه‌های طبیعی در رتبه 79جهان قرار دارد.

کد خبر 205463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز